Berita Semasa

Unduk Ngadau Ditunda Ke Tarikh Lain : Peter

image

KOTA KINABALU: Program Unduk Ngadau dan Sugandoi untuk Kaamatan tahun ini akan ditunda ke tarikh lain untuk memberi para peserta masa yang cukup untuk bersiap sedia untuk pertandingan di bawah yang baru.

Pengerusi penganjur Kaamatan Negeri, Datuk Peter Anthony mengatakan, keputusan untuk menangguhkan program itu dibuat setelah mendapat permintaan dari kebanyakan peserta yang menghubungi sekretariat.

"Sebilangan besar peserta meminta perpanjangan agar mereka lebih siap untuk memenuhi kebutuhan," katanya seperti dikutip dalam sebuah laman web di Northborneowarisan.blogspot.com.

Dia telah bersetuju untuk menangguhkan program ke tarikh lain yang akan diumumkan kemudian, sambil menambah bahawa keputusan itu juga dibuat setelah mempertimbangkan pendapat umum dan untuk melindungi kepekaan masyarakat Kadazandusun Murut dan Rungus (KDMR).

"Kami memahami dan menyedari bahawa Perintah Kontrol Pergerakan Bersyarat (CMCO) masih berlaku, oleh itu pertemuan khas akan diadakan untuk menetapkan prosedur operasi standard (SOP) untuk program sebelum mengumumkan tarikh baru," katanya.

Peter yang juga presiden Persatuan KDM Malaysia berkata, dia dimaklumkan bahawa banyak peserta bersedia untuk mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut.

Dia juga menyambut baik cadangan untuk melantik hakim profesional untuk menilai persembahan peserta, kecuali kategori "Miss Popular" yang akan dipilih secara dalam talian.

Sementara itu, Peter meminta ahli politik Johnny Mositun untuk tidak membuat keributan sebelum memahami tujuan sebenar penganjuran program.

“Sebagai salah seorang pemimpin KDMR, kita semua ingin mengekalkan tradisi kita.

"Dunia bergerak maju, dan orang KDMR juga ingin memperbaiki diri daripada bergerak mundur seperti Johnny," katanya, sambil menambah bahawa sudah waktunya masyarakat KDMR bersatu.

Dia kecewa kerana pemimpin KDMR akan bertengkar antara satu sama lain untuk mempertahankan warisan budaya apabila pemimpin seperti Jeffrey Kitingan bersedia bekerjasama dengan Pas dan Umno demi agenda politiknya.

Dia menekankan bahawa keselamatan program serta SOP pemerintah dalam mengatur program diutamakan kerana panitia penganjur semuanya terdiri dari profesional berpengalaman dari keturunan KDMR.

"Sebagai ketua jawatankuasa penganjur peringkat negeri, saya ingin mengucapkan terima kasih yang tulus atas sokongan semua pihak, Kotobian Tadau Tagayo do Kaamatan," katanya.

Kongsikan Berita Ini

Tinggalkan Komen Anda