Cadangan Pengeluaran Akaun 1 KWSP Mendapat Sambutan Rakyat, Ini Yang Terjadi Pada Laman Muhyiddin Yassin Dan Tengku Zafrul

Hari ini tular di media sosial mengenai kerajaan perlu pertlmbangkan cdangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeIuaran sehingga 10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata semalam, kebenaran itu bertvjuan untuk membantu rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbanding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.

“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum 6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari.

Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjeIaskan, syarat aku janjil yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendesak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi.

“Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penaIti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.

Menerusi pemerhatian admin, selepas ramai yang menyokong cadangan ini, ramai netizen mengunakan platf0rm facebook prdana menteri Muhyiddin Yassin serta Tengku Zafrul bagi menyuarakan pendapat mereka.

Antara Komen Dari Netizenn

Smga Tan Sri dapat m’beri kelulusan utk ahli kwsp ,bagi meneruskan pejuangan hidup di musim wabak peyakit yg serba mencabar ni …Ramai ahli kwsp yg sgt2 b’harap akaun-1 Kwsp dpt di keluar kan secara one off.

Diharap PM dpt mendengar keluhan rakyat tentang pengeluaran kwsp akaun 1 minima 5k pn jadila 0ne off..byk sedang dihlmpit beban kewangan betul2 terksan..sedikit sebanyak dpt menampung k0s keperluan dan lain2..gaji pn xbesar mne mcm dlu..ot xde elaun pn xde..mkn gaji pokok je.

Di Harap abah dapat t0long rakyat..pengeluaran kwsp max 10K skali sahaja setiap orang di musim c0vid nie bagi mempertlngkatkan kualiti hidvp sekaligus merancakkan ekon0mi negara ketika ini. Abah tol0ng rakyat, rakyat pasti s0kong abah.

Hrp tengku dan Pm serta pihak kwsp ambil perhatlan atas setiap keluhan rakyat.. Kami x memlnta utk kluarkn kwsp akaun 1 klu x terksan aklbat pandemlk c0vid..kami akur dgn syarat pengeluaran pd usia 55 thn. Tp dlm waktu skrg mmg hidup kami ckup terksan aklbat c0vid 19..sdgkn dlm msa yg sm kami perlu meneruskan kehidvpan.. Byk bnda perlu di byar….hrp sgt tengku..TSMY dan pihak kwsp mncari jln terbaik menvnaikn harapan rakyat ini.

sumber : onlinemalaya

berita terdahulu :

https://sabahnewskini.com/2020/10/26/najib-bercadang-pencarum-boleh-keluarkan-rm10000-dari-simpanan-kwsp/

Kongsikan Berita Ini :

7 Replies to “Cadangan Pengeluaran Akaun 1 KWSP Mendapat Sambutan Rakyat, Ini Yang Terjadi Pada Laman Muhyiddin Yassin Dan Tengku Zafrul”

  1. Mohon pengeluaran kwsp akaun 1 kerana gaji x cukup untuk keprluan harian

  2. tolong pertimbangkan, kami terdesak tiada duit untuk terus hidup di ambang covid19

  3. sy sangat setuju cadangan ini utk meringankan beban rakyat.. gaji sekarang menurun cuma di bayar setengah.. cari kerja pun susah… andai acc 1 kwsp dpt di keluarkan sedikit.. sy berterima kasih pd bekas pm malaysia… PRU akan dtg abah mesti menang… hehe

  4. Moga TSMY dapat pertimbangkn,Dan dapat membantu meringankn sedikit beban pada rakyat..

  5. Ya Allah pnjgkan umur, murah rezeki PM Abah kmi bersma klurga dan pemimpin dbawa takbir Abah kmi.
    Memohon bukakan pintu Abah kmi membantu anak2 (rakyat malaysia) minta tolng izinkan kmi kelurkan duit kwsp account 1 (10k) bagi menghadapi beban kewangan kesan dri covid-19 melanda seluruh negara ya Abah. Pimpinan Abah adalah terbaik buat kmi tiada setanding pm2 sebelum ini, Abah la yg terbaik selalu membantu ,meringankan beban anak2 Abah kan. Berharap Abah tolng anak2 ya dlm kesusahan ketika ini. Semoga Allah SWT merahamti , murhkan rezeki, kesihatan selalu buat Abah dlm mentakbir negara Malaysia aman damai. Aamiin Ya Rabbal Alamiin.

  6. tolong membertimbangkan tsmy PM only one off 10k sahaja. Saya kehilangan sumber pendapatan. We are facing pandamic at this moment. We need it. Kalau PM bela kebajikan rakyat malaysia tolong consider keluhan dari rakyat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.